Interviewed in REFORMA

article preview

The night of the first Mexican poetry slam, I was interviewed by Óscar Cid de Leon for the national newspaper Reforma. Below is the article, both in English and Spanish.

click here for full articleClick the above image for the full-size article.

English below.

Lunes 5 de marzo del 2007 Cultura, REFORMA PRENDE EL SLAM POÉTICO Logra el concurso de poetas orales inesperada afluencia de público y participantes. Oscár Cid de León

Cuarenta personas al principio, y unas 90 al cerrar la noche, asistieron el viernes al primer slam chilango de poesía. ¿De que se trataba? Más de la mitad de los congregados no lo sabían, pero aun así decidieron reunirse y ponerse a tono con este tipo de iniciativas que desde la década de los 80 se realiza en bares y cafés de Estados Unidos.

La acción, explico en entrevista el slam poet estadounidense Logan Phillips, convoca a concurso a un puñado de autores noveles, que, familiarizados con las expresiones del rap y el hip-hop, ofrecen al público creaciones líricas en voz alta amalgamadas con el arte interpretativo.

Ante una concurrencia expectante, la Ciudad de México se estrenó en la materia con el primer Slam de Poesía (Taberna Red Fly, Orizaba 145, Col. Roma) en el que participaron 10 escritores y MC hiphoperos.

Oscar de pablo, vecino de la Roma y no muy familiarizado con la cultura del rap, fue elegido como el mejor de la noche, según la opinión del público que influye con sus abucheos sobre un jurado elegido entre la misma concurrencia.

"Hay que socializar la poesía, sacarla de su nicho elitista y de papel, porque en realidad la poesía es un fenómeno sonoro y colectivo, y este tipo de actividades son estupendas en ese sentido" señalo quien en 2004 ganó el premio Nacional de Poesía Joven Elias Nandino.

Por tratarse de la primera experiencia, el público se mostró poco participativo al inicio; pero conforme corrió la noche, la cerveza aflojó el cuerpo y desinhibió la garganta, resultando en un contagio general ante cada una de las participaciones.

Phillips que con menos de 30 años es ya un veterano en este tipo de certámenes, no podía perderse la primera experiencia en el D.F.

"Tengo experiencia organizando slams en Estados Unidos, y sé que usualmente estas comunidades comienzan en un café con un grupo de amigos, quizá unas 10 personas, para después multiplicarse conforme se corre la voz, señala quien radicado en Cuernavaca, fue invitado por las organizadoras Imuris Valle y Cara Cummings para transmitir su experiencia a los presentes.

"Llegaron unas 80 personas, y eso es increíble. puedo asegurar que México ya esta preparado para este movimiento"

Ante la buena respuesta, anunciaron las organizadoras, los slams poéticos se llevarán a cabo en el mismo sitio el primer viernes de cada mes.

March 5th, 2007 POETRY SLAM CATCHES FLAME

An out-loud competition of poets attracts an unexpected number of audience members and participants.

Óscar Cid de León REFORMA

Forty people in the beginning, and about ninety at the end of the night, attended the first Mexico City poetry slam on Friday.

What was it all about? More than half the people there didn’t know, but even so they decided to come check out the new event, the kind of which have been happening in bars and cafés in the United States since the 80’s.

The action, explained the American slam poet Logan Phillips in an interview, centers around a handful of local authors who, familiar with expressions of rap and hip-hop, offer the crowd spoken lyrical creations which include elements of interpretive performance.

The movement debuted before an eager crowd in Mexico City at the Primer Slam de Poesía, (Red Fly Tavern, Orizaba 145, Col. Roma) with the participation of ten writers and hip-hop MC’s.

Oscar de Pablo, a neighborhood resident who is not very familiar with rap culture, was voted the best of the night, according to the crowd who with their booing influenced the judges, who were selected at the event.

“Poetry must be made more social, taken out of its elite niche and taken off paper, because really poetry is a sonorous and collective phenomenon. Events like this are great in that sense,” said de Pablo, who in 2004 won the Elías Nandino National Youth Poetry Prize.

Being the first experience, the crowd wasn’t very participative in the beginning, but as the night went on, the beer loosened the body and uninhibited the throat, resulting in a contagousness for verse running through all the participants.

Phillips, less than 30 years old, is already a veteran of this type of competition and couldn’t miss the first event in Mexico City.

“I have experience organizing slams in the United States, and usually these communities begin in a café with a group of friends, maybe ten people, to later grow thanks to word of mouth,” says Phillips, who currently lives in Cuernavaca and was invited by organizers Iris del Valle and Cara Cummings to bring his experience to the event.

“About 80 people arrived, and that’s incredible. I can say for sure that Mexico is prepared for this movement.”

Thanks to the great response, the organizers anounced that the poetry slams will continue to take place in the same bar on the first Friday of every month